pátek 24. listopadu 2017

Užijte si svátky v klidu!

Tento rok jsem si slíbila, že budu mít klidné vánoční svátky. V posledních letech to pro mě byl spíše shon a nervy. Snažila jsem se mít vše dokonalé, od úklidu až po výběr dárků. Jsem přesvědčená, že toto období je největší zátěží hlavně pro maminky. Pro mě je to výzva, vymyslela jsem pár bodů, podle kterých se budu letos řídit (nebo se o to alespoň pokusím) a ráda se s Vámi o ně podělím. S tím souvisí fakt, že pro adventní období je typická velká finanční zátěž, což se budu snažit také změnit. Mým největším problémem je, že velmi ráda zvu návštěvy k sobě domů, takže to je o to těžší. Připravit pohoštění, mít uklizeno (alespoň na oko) a pak opět vše uklidit.


Základem všeho je plánování. Vezměte si papír a tužku a sepište si veškeré důležité věci, které potřebujete stihnout do Štědrého dne. Budete mít přehled a nestane se, že byste na něco zapomněli. Začněte co nejdříve, čas utíká velmi rychle, a čím dřív se do toho pustíte, vše s přehledem stihnete.

Naplánujte si úklid. Ne všichni dělají před Vánoci generální úklid jako já. Jelikož myji okna, vyklízím šuplíky a pečlivě procházím každý kout, začínám už v poslední třetině listopadu. Vše si rozložím do nadcházejících týdnů, abych toho neměla moc najednou. Přeci jen mám dvě malé děti a mou prioritou je věnovat se právě jim. Před Vánoci pak udělám jen „ jednorázový povrchový“ úklid, který mně zabere maximálně jedno dopoledne.

Dárky kupte co nejdříve. V tomto případě začněte také co nejdříve. Nerada nechávám nákup dárků na poslední chvíli, kdy jsou obchodní domy přeplněné, a já jsem ve stresu, že neseženu, co potřebuji. Z velké části i proto, že zásilkové služby nestíhají před Vánoci doručovat balíky. Už na podzim si vytvářím seznam členů rodiny, kterým budu dávat dárek a píšu si ke jménům nápady. Mám to prostě ráda černé na bílém. Nestane se pak, že zapomenu na nějaké dárky, které jsem kdovíkde schovala.

Nejjednodušší je obdarovávat děti. Letos jsme se ale s manželem zařekli, že dárků koupíme méně než v předchozích letech.  Nebudeme kupovat „blbosti“, ale potřebné věci. Někde jsem četla zajímavou poučku, že dítě by mělo dostat čtyři základní dárky: co obleče, co přečte, co potřebuje a co chce. Toho se budu držet. Je jedna věc, na které nikdy nešetřím, a to jsou knihy.

Vánoční výzdobu udělejte před první adventní nedělí. Zde se dá ušetřit opravdu hodně. Určitě máte dost zásob z předchozích let a není nutné vše kupovat. Příroda nabízí inspirace nepřeberné množství. Letos jsem si slíbila, že výzdobu budu dělat sama. Mám výhodu, že téměř za domem máme les, takže o jehličí, březové větve, břečťan, atd. nebude nouze. Pár šišek jsem si před časem také nasbírala a režná nit a pytlovina jsou levné položky. Tento rok bych chtěla přírodní dekorace, bez barevných ozdob. Dekorace si udělejte ještě před první adventní nedělí, ať první adventní svíčku můžete zapálit se vší parádou :-) Další výhodu spatřuji v tom, že vánoční dekorace jsou pro mě kouzelné, tak aspoň si jich užiji co nejdéle!



Naplánujte si návštěvy. Opět zde platí: čím dříve, tím lépe. Budete mít tak jistotu, že Vámi navržený termín budou mít ještě příbuzní či přátelé volno.

Napečte či nepečte. Naučila jsem se, že je zbytečné mít hodně druhů cukroví. U nás to stejně jedí většinou jen děti, a i tak vždy zbude. Napečte třeba čtyři druhy, které máte opravdu rádi. Určitě máte babičky, které pečou ve velkém a cukroví od nich dostanete. Nepovažuji za špatné si cukroví předem objednat a nechat upéct. Máte to bez práce :-)

Zapojte děti. Smiřte se s tím, že pokud máte malé děti, úplný pořádek mít nikdy nebudete. A já osobně rozházené hračky nepovažuji za nepořádek. Zapojte děti do výroby vánočních dekorací či pečení cukroví, budete mít krásné společné vzpomínky a o zábavu bude postaráno!

Odměňte se. Každý rok si koupím pod stromeček nějakou drobnost. Vánoce jsou přece o tom dělat si radost. Takže jeden můj dáreček pod stromem vždy čeká :-) Odměnit se můžete i voňavou svíčkou, kterou si večer zapálíte například při balení dárků.


Letos si více než dřív uvědomuji, že není nutné, aby se doma vše blýskalo, na stole bylo deset druhů cukroví (které pak stejně z poloviny končí v koši), a tak dále. Chci si tento čas hlavně užít s dětmi a rodinou. Zní to jako klišé, ale těším se na to. Na sledování pohádek, společné pečení cukroví a zdobení domova. Jednoduše se chci vrátit do dětství a cítit to jemné mrazení v břiše, když zazvoní pod stromečkem Ježíšek.


Pusťte se do toho, Petra

Žádné komentáře:

Okomentovat